Her kommer noen ord om kap.5 i Ola Erstads bok "Digital kompetanse i skolen -en innføring".
Erstad tar opp flere interessante begreper og poeng som fikk tankene mine i sving. Med tanke på pedagogisk bruk av IKT så synes jeg spesielt at kap. om IKT som eget kunnskapsfelt og IKT i fag er viktige. Erstad sier at den digitale kompetansen er brobygger mellom det elevene lærer om medier på skolen og bruken utenfor skolen. Dette tror jeg det er viktig for lærere å være bevisste på, slik at det virkelig blir en brobygger og ikke en stor kløft mellom IKT i skolen og IKT hjemme.
I kap.om IKT i fag står det blant annet: "Det er en rekke eksempler på hvordan nye teknologier skaper muligheter for å tenke nytt om fagenes egenart og innhold". Videre står det at "lærerens oppgave er å gi bruken av IKT et bestemt innhold med utgangspunkt i sin fagkunnskap" (Erstad 2005). Siden Kunnskapsløftet slår fast at IKT skal inn i alle fag, ser jeg på dette kap som viktig. Erstad viser til forskning som slår fast at IKT kan skape nye premisser for fagenes egenart. I mange fag har IKT fått en stor og naturlig plass, men i faget mitt,idrett/kroppsøving, sliter lærerne fortsatt med å fylle kravet om bruk av digitale verktøy. Mange kroppsøvingslærere er redde for at fagets egenart skal endres og får piggene ut med en gang det er snakk om IKT. Andre kroppsøvingslærere er positive, men sliter med hvordan det kan gjøres uten å gå utover den fysiske aktiviteten. Jeg skjerpet meg derfor litt ekstra når jeg leste om "IKT i fag" i håp om å snappe om noe som kan relateres til faget mitt.
Begreper jeg vil huske fra dette kapittelet:
- digital kompetanse er "ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn" (Erstad 2005:131)
- fagdidaktisk digital kompetanse dreier seg om "lærere og elevers kunnskap om og forhold til teknologien, og deres innsikt i når og hvordan denne kan anvendes i pedagogiske sammenhenger" (Erstad 2005:138).
3 comments:
Mye sant i det du skriver. Det er viktig å få integrert IKT i fagene. Både for at elevene skal sitte igjen med noe de kan bruke også utenfor skolen, og også for at det skal være mål og mening (faglig) med bruken av IKT i skolen.
Det er også mange matematikklærere som er livredde for IKT, og mener - om ikke nødvendigvis at det vil ødelegge fagets egenart - så at det kan gå på bekostning av regneferdigheter om man lærer elevene å bruke algebraprogrammer som f.eks. Wiris. Men sånn var det vel kanskje også da kalkulatoren ble innført på 70-tallet...?
Interessante refleksjoner. Fint at du har hatt utbytte av lesinga. Kanskje skal ikke IKT presses paa alle fag? Kanskje skal idrett ha en saerstilling? Hva tror du?
Hildegunn
Er enig i at det er viktig at skolen må bygge bro over den uformelel bruken av IKT og hvordan det kan benyttes til lærin i skolen. Tror også at noen av hovedutfordringene fremover blir å finne ut når og hvordan IKT skal benyttes i de forskjellige fagene. jmfr ditt momentom IKt i kroppsøving.
Post a Comment